„mint a görög
tragédiában
belül történt mi megesett
a színen csak siránkozás van
mint a görög tragédiában
belül történt mi megesett”
belül történt mi megesett
a színen csak siránkozás van
mint a görög tragédiában
belül történt mi megesett”
Egy
példával szemléltetve a fentebb mondottakat, az Antigoné című antik
tragédiában, a színen leperegő események csupán töredékei annak, ami a
háttérben történik, a mondanivaló pedig csupán a darab holisztikus értelmezése
révén bontakozik ki egészen. Mi történik a néző előtt? Néhány párbeszéd,
maréknyi monológ, a feszültség mégis jelen van, amiatt, hogy a szereplők
folyton utalnak más, háttérben lejátszódó lényeges eseményekre, az eszmei
tartalom pedig járulékos, de meghatározó elemként tapad, helyesebben szövődik
egyre vastagabban a színen lejátszódó események, valamint a bemutatott
események köré. A tragédia, az egyre bőségesebben jelentkező halál, a morális
problémák fel sem merülnek a játék, de még a lexikális szinten sem, ezek mind
azáltal válnak tudatossá, hogy a néző szembesül, belép a játékba, a többszintes
értelmezési keretet kiegészíti a saját nézőpontjával, a felülről érkező, de
elvegyülő, majd újra felemelkedő mozgással, amiben a színen történő események,
a háttérben zajló folyamatok, a szereplők szavai, jellemük, a zene, a darab
dinamikája, az egyéni tapasztalat, valamint a szociális jelen mind
hozzájárulnak ahhoz, hogy a mű valóban elérje a hatását.
Hasonló
többdimenziós észlelési szerkezetre van szükség a vallásos élmény befogadására
is. A szertartást is balladai homály fedi, a befogadáshoz pedig szükség van
minden elem egyberostálására. A tettek, a szavak, a zene, a helyszín, a
mondanivaló, az eszmei tartás, a résztvevők talán csak néhány eleme annak, ami
elvezet oda, hogy a vallásos élmény teljes és valódi legyen. Az isteni
megtapasztalása is a szemöldök és a tarkó közötti szűk térben játszódik le,
illetve persze, végig csorog a gerincen, átpréselődik az ereken, örvénylik egy
kicsit a szívkamrában, elég a sejtekben, megemésztődik, „metabolizálódik”, majd
új értelmekkel gazdagodva beépül a szellembe. A katolikus mise ugyanazt az
értelmezési ösvényt járja be, mint a színdarab. A felszínen maréknyi jelképes
cselekedet van, de a mélyben egy kozmikus és transzcendens titok tárul fel egy
misztikus dimenzióban. A protestáns istentisztelet tovább gyérítette a
felszínt. Jóformán a cselekedeteket kizárta a játéktérből, abból a
megfontolásból, hogy az ember a pusztán halláson keresztül, tehát végtelenül
szubtilis anyagú formán, megfoghatatlanul, éterien, de minél teljesebben lépjen
kapcsolatba az istenivel. A protestáns istentisztelet az ókori dráma végletekig
való leegyszerűsítése, a cselekmény nélküli játék, ahol minden a láthatón
túliban, a metafizikai szinten zajlik. Pontosan ez a homály, ami unalmassá,
érthetetlenné, szárazzá és rideggé teszi a protestáns istentiszteletet, ugyanis
a szem semmit sem kap, a kényelmes vizuális aktivitásra szoktatott elme ereje
feletti próbát kell kiálljon, amin a legtöbb esetben elbukik. Ha viszont
sikerül is túllépnie a vizualitás és az epikai vonulat hiányán, ha fel is fogja
az esemény lírai mivoltát, az interiorizált dráma szubtilis alakulását, még fel
kell dolgozza, be kell fogadja az eseményeket, azaz túl kell lépjen a nyelvi
regiszteren, a retorikai kompozíción, túl kell tegye magát a prédikáció
hangjain, elérve oda, ahol ima, ének, apró, de annál jelképesebb tettek és a
legaktívabb forma, a prédikáció létrehozza a transzcendens élményt.
A
fentieket előrebocsátva térek rá ennek az írásnak a tárgyára. Lejárt a második
verespataki adventi alkalom. Az első annyira meghatott, hogy nem tudtam
szabadulni a bűvköréből. Mikor nekiláttunk a szervezésnek már éreztem, hogy itt
valami nagyon különös dolog fog lejátszódni, de nem tudtam, hogyan. Az első
élmény mellbevágó volt, szédítő, euforikus. A másodiktól féltem, mert attól
tartottam, hogy a katarzist darabokra töri a rutin, hogy elmarad a mélyélmény,
és helyét veszi a megszokás, hogy hirtelen foszlik szét a csoda, mint amikor
megtudod, hogy nincs angyal, és csodát hívő lelkedből kitépik az ünnep varázsát
biztosító hitet. Féltem a másodiktól, ezért nagyon figyeltem, nagyon készültem,
nagyon hangoltam magam. És a csoda mégsem maradt el. Megvolt, ugyanolyan
finoman, légiesen, tisztán, érezhetően. De mivel figyeltem, hát azt hiszem most
már többet tudok és akarok mondani róla. Azt akarom, hogy bemutassam,
lépésről-lépésre vezessek végig valakit mindazon, ami ott történik
vasárnaponként, néha elemezve az eseményeket, máskor csak szavakba öntve az
élményt. Mindezt pedig a fentebb előrebocsátott elméleti megalapozás tükrében,
azaz választ kísérelve arra a kérdésre, hogy mitől másak ezek az
istentiszteletek, mitől valódibbak, mitől érzi azt az ember, hogy itt most
tényleg valami olyan történik, amikor a szent megérinti a profán arcát, és
átrajzolja azt.
A
hely önmagában szent. Szerves része a falunak a templom, de mégis különálló. El
van kerítve kőkerítéssel, és körül van bástyázva sírokkal. Élet és halál, itt
és most, az örökkévalósággal, pillanat a teljességgel kezet fog a köveken
keresztül. A fehéren izzó hóban nyolc tiszta feketébe öltözött ember áll.
Fölöttük kong a harang, körülveszi őket a bentről kiáradó zsongás.
Zenefoszlányok, suttogás, nehéz levegővételek szöknek meg a templom falai
közül, tesznek egy piruettet a hideg levegőben, majd szaladnak tova a dombok
felé. A kezdet előtti feszültség felajzza
a szellemet. A nyolc feketébe öltözött alak félkörben állnak. Hetüknek
vállán palást, a nyolcadiknak nem jutott, de nem is kell oda. Az egyik imára
hívja őket. Gépiesen kulcsolódnak össze a kezek, megszokott módon szalad a
tekintet az ég felé, vagy a földre le, gépiesen csendesedik a légzés, rándul a
váll. A látvány szintjén nem történik semmi. A kép nem túlságosan szép, kicsit giccses
is. Van benne holdfény, hó, kontraszt, templom, sírkő, mondom, minden, ami
kell... A lényeg viszont máshol van. A szavak sem rendkívüliek, nem telnek meg
tűzzel, ősi invokáció csupán, de a lényeg még mindig máshol van. Még mélyebbre
ásva dereng fel előttünk, akkor ha megkérdezzük tőlük, mit keresnek ott? Miért
mentek oda? Mit állnak ebben a fagyban? Ottlétük oka pedig papságuk lényegében
rejlik. E nyolc ember nagyon különbözik egymástól. Máshonnan érkeznek,
másmilyenek, az viszont közös bennük, hogy a papságot választották hivatásukul.
Azaz egyetemesebb igazságigény, végül pedig valamiféle vágy, hogy ezt az
igazságigényt megmutassák másoknak is. Mert ha nem, mi másért mentek volna
papnak? A fizetés nem a legjobb, és még az óvodás gyerekek is kuncognak ezen a
mesterségen ma. Valószínűsíthetőbb viszont az, hogy érzékenyebbek az egyetemes
igazságra, sőt úgy általában az egyetemesre. Most is ez az érzékenység hozta
őket ide. Az igazság iránti igény. Ez az, amit az adventtől várnak: több fényt,
több igazságot, több életet. Itt pedig ez az igény nagyon kézzelfogható formát
öltött.
A
papságnak mindig akkor volt igazán fontos a jelenléte, amikor ki kellett
mondani a nehéz igazságokat. Békésen tevékenykedő prófétával ritkán, nehéz
ítéletet kimondóval sokkal gyakrabban találkozunk. Most is ez történik, a
konkrét jelenben zajlik egy nagyon konkrét elvi küzdelem a tisztán látható
nagyobb jó, és a pillanatnyilag érzékelhető haszon között. A kérdés attól
bonyolult, hogy az ottaniak saját léte van a serpenyő egyik táljában, a
másikban pedig a hosszabb távú, nagyobb léptékű igazság. Azt viszont ki kell
mondani, hogy nekünk kötelességünk van a földdel szemben, hogy nem mehetünk el
szó nélkül a pusztítás lehetősége mellett, hanem ki kell állni, az igazságot
felszínre kell hozni a lét bányájából. Ettől kapnak súlyt a szavak, ettől
ragyog egy kicsit fényesebben a hó Verespatakon.
Itt
érkeztünk el az élmény mélységének igazi okához: az ideológiai tisztánlátás
megéléséhez. Az igazán nagy vallásos élmények attól olyan felemelőek, gazdagok,
hogy a középpontjukban levő elvi mondanivaló a lehető legkonkrétabb,
kézzelfogható. Nem szétfolyó absztrakció, hanem egy olyan metafizikai tény,
aminek szerves kapcsolata van a hétköznapi tapasztalattal. Itt és most, ebben
és ebben a konkrét kérdésben, így és így foglalunk állást, ez és ez történik,
mert ebben a konkrét kérdésben ez az egyedüli lehetséges transzcendens válasz.
A példa okáért vegyük az első pünkösd élményét. Ott is ugyanezeket a
sajátosságokat láthatjuk. A konkrét hétköznapi valóságra válaszolt igen
érezhetően az ember transzcendens oldala, vagy másképp fogalmazva válaszolt a
transzcendens az emberi oldalon keresztül. És amikor ez így történik, akkor az
ember azt érzi, hogy lángnyelvek úsznak a feje fölött, hogy úgy beszél, mindenki
érti. Egyben itt rejlik az intézményesített vallásosság egyik legnagyobb
veszélye is, mégpedig azokban az esetekben, amikor a metafizikai igazságot
homály fedi. Ha nincs olyan centruma az istentiszteletnek, ami mindenki számára
világos, ha az isteni válasza nem kézzelfogható, nem oldódik fel a profán a
szentben, és a feloldódásban nincs ott az egyedüli lehetséges igazság, mint
válasz, akkor félő, hogy az egyénben fellépő szellemi szomjúság más,
kérdésesebb központ körül kezd gravitálni, például a prédikáció körül. Ha nem
egy transzcendens igazság a középpontja az isteni tiszteletnek, hanem a
prédikáció, akkor könnyen szembesülhetünk a protestantizmus egyetemes
problémájával: tetszik, vagy nem tetszik a prédikáció. Azaz nem az a lényeg
már, hogy minden egyes elem, az ima, a zene, a beszéd, a felállás és leülés
mind erősítse a központi eszmét, hanem minden egyfajta prelűd, köret a
prédikáció körül, ami így az esztétikai és ízlésbeli vélemények örvényébe
kerül, olyanná válik, mint egy színpadi aktus, amelyben az egyedüli cselekvő a
pap, aki színészként kínál fel valamit, aztán ha tetszik, jó, ha nem akkor is
jó. Ha viszont a fentebbi módon leírt egyetemes igazság, transzcendencia áll a
dolgok középpontjában, akkor a pap kísérő lesz, vezető egy jól meghatározott
lépéssorozatban, amelynek mind-mind az a célja, hogy emelje az emberi szellemet
abba a köztes állapotba, ahol a hétköznapi kérésre, szent válasz adódik, és az
igazság felvirrad.
De
talán túlságosan is sokat álldogáltunk kint a decemberi hidegben, lépjünk végre
be a templomba! Odabent a már fentebb is leírt feszültség, várakozás
kocsonyássá válik. Az orgona, a közelség, az eszmei egyértelműség fűti a
levegőt. Ha már az első pünkösdöt említettem korábban, maradjunk ennél a
képnél! Most is ugyanaz a kérdés száll a levegőben, mint akkor: „Mitévők
legyünk, atyámfiai férfiak?” Itt van ez a probléma, Verespatak, sokat lehet
róla hallani, érezzük mind, hogy nem jó, veszélyes, elvtelen, ami készül, de
mit tegyünk, hogyan oldódik meg a feszültség a jólét és az igazság között, mit
tehet az egyén egy ilyen világméretű gépezettel szemben, mi az igazság?
A
válasz pedig lépésről-lépésre, mint a Nap felkelése, különböző regisztereken,
hangnemekben dereng, majd válik nyilvánvalóvá, mindaddig, amíg a végére betölti
a lelket az isteni közelség és igazság, meg lesz a válasz. Az első forma a
zene, az éneklés. A közös éneklésnek homogenizáló szerepe volt és az ma is.
Különböző hangon, de egymásra hangolódva áll, vagy ül a közösség, kifejezve az
együvé tartozását, illetve közös szemléletét bizonyos kérdésben. Azt mondja:
„Itt állunk, Isten, különböző emberek, de mégis egyek abban, hogy Téged
szólítunk meg, annak érdekében, hogy világosítsd meg az akaratodat mi bennünk.”
A hangok betöltik a teret, kiragadnak a hétköznapiból, s feljebb tolnak. Az
epifániával együtt járó angyali kar mindig énekel, mert ebben az éneklésben
fejeződik ki egységük, közös szellemi szubsztanciájuk.
Verespatakon
az ének oldja fel a kezdeti feszültséget. Az öreg orgona néha meg-meg
bicsaklik, régóta volt kitéve ilyen próbának, és mint egy öregember próbál maga
is lépést tartani a pillanattal. A kétszáz torokból egyszerre tör fel a hang,
széttépve a hideget, betöltve a teret, létrehozva egy második falat a kőfalakon
belül, a szentség terét. Mindenki egyenesen áll, emelt fővel énekel. A
szembeülők egymásra néznek, az ismerősök egymásra mosolyognak, az ünnepélyesség
egyértelművé válik.
A
kezdeti zenés invokációt követi az adventi koszorú két gyertyájának a
meggyújtása. Nem szorosan kötődik az élményhez, de szépen simul hozzá. Jelképes
cselekedet, ami arról beszél, hogy egyre több lesz a fény, egyre közelebb
kerülünk advent rendjén a végső célhoz, az igazság valóságát jelző
karácsonyhoz. Rövid intermezzo, amolyan pihenő a léleknek, nehogy túl hirtelen,
merüljön el az élményben, egyben lecsendesít, megnyugtat, szabályozza a
szívdobogást és a légzést.
Az
imádság a legszebb és legközvetlenebb vallásos aktus, ami abban különbözik
minden mástól, hogy közvetlenül fordul az Istenhez. Éppen ezért nehéz is, mert
mit lehet mondani az Istennek!? Hiszen Ő mindent tud már, mielőtt
megfogalmazódna az az emberben. Mégis nekünk szükségünk van arra, hogy
kinyíljunk előtte. Mint a napraforgó, próbálunk minél jobban befogni a
sugarait, minél tisztábban érezni a közelségét. Az ima alapvetően egyedi
cselekvés. Ám a sok egyéni ima, a közös az igazságkeresés, nagy imafolyamba
egyesül, amely körülöleli a közösséget.
A
beszéd a legmozgalmasabb, leglátványosabb rész. Olyan, mint a cselekmény a
görög drámában, az ami a színpadon zajlik. Ha jó, akkor szervesen belesimul az
összképbe, ha nem, akkor hivalkodóan ugrik elő, kívánja a maga számára a
figyelmet. Az igazán jó prédikáció nem ad hozzá
az igazsághoz semmit, csupán rávilágít, konkretizál, szavakba önt, hogy
a fogalmakkal operáló értelem is jól lakjon. Végül zár mindent az áldáskérés,
egyfajta „ámenként”, vagy isteni válaszként.
De
Verespatakon ezzel még nem záródik le az ünnep. A vallásos élet másik központi,
elengedhetetlen eleme a bizonyságtevés, a jó példa, a cselekvő, buzdító rész,
ami aztán a lehető legtisztábban megmutatja a járható utat. Két ilyennel
találkoztunk a tegnap. Két igen fura figura beszélt hozzánk, két karakter,
mindkettő kicsit őrült, kicsit egzaltált, kicsit más, mint az átlagos ember, de
mindkettő hihetetlen hittel képviseli ugyanazt az igazságot, amiért oda
mentünk.
Pálfi
Árpád unitárius lelkész egyházunk igazi Don Quijote-ja. Még úgy is néz ki:
hosszú, fehér haj, sovány arc, kissé zavaros kék szemek, gyakran eszelős
mosoly, a mélyen pedig valami nagyon fura, de nagyon erős hit. De nem kell
csodálkozni az őrületén. 1976. szeptember elsején lépte át először a
verespataki unitárius templom küszöbét. Azaz pontosan harminchét éve, három
hónapja és hét napja. Úgy mondja el ezt az időt, mint a rab, aki fogsága napjait
számolja. Közben eltemette az abrudbányai unitáriusok utolsó képviselőit,
megtanult románul prédikálni, és nap, mint nap szembesült azzal a tragédiával,
hogy nagy valószínűség szerint ő fogja utolsóként bezárni a verespataki templom
ajtaját is. Gyülekezet nélküli pap, népe nélkül maradt vezető, ügy nélkül
maradt ember, akit távol élő vezetők ottfelejtettek a hegyek között. Őt nem
akarták onnan elhívni, ott hagyták mások között, hogy boldoguljon ahogy tud.
Sőt néha meg is szidták, vagy megvetően kuncogtak a háta mögött mit sem tudó
tapasztalatlan taknyos kispapok, akik, mint a gyermekek, a sárkányokkal küzdő
Don Quijote-nak is megcibálták a szakállát. De ő ott maradt. Lehet egy idő után
puszta konokságból, hogy ha már így kell lenni, akkor legyen így és ne másképp.
Aztán,
úgy tíz évvel ezelőtt megérkezett a Sátán Verespatakra, és bekopogott Pálfi
Árpádhoz is. Na, komám, kell-e nagy ház, szép kocsi, sok pénz? Nem kell egyebet
tégy, csak azt, amit a kollégáid, az itt szolgáló társaid, meg a helyiek
tesznek: mondd azt, hogy én nem vagyok az ördög és kész. Ennyi az egész! Amúgy
meg mit akarsz pont te! Itt élsz hívek nélkül, üres templommal, szegényen, át
nem ideje már, hogy kárpótoljon téged is a világ? Vénségedre nem kell a
biztonság? Mit érdekel téged Verespatak? Nem itt születtél, semmi közöd ezekhez
az idegenekhez, még csak nem is a fajtád. Menj haza, élj jól, beszélj magyarul
megint, hát mi más kellene. Mondom, jött a sárkány, csak álruhában, de Don
Quijote-t nem lehet becsapni. Észrevette az ellenséget, és jó nagyot kacagott a
képébe. Ő márpedig marad! Most pedig bő mozdulatokkal, tág gesztusokkal, nem is
annyira szavaival, hanem egész lényével tesz tanúbizonyságot arról az
igazságról, ami az ünnepünket igazivá teszi.
Őt
követi egy jóval fiatalabb, de nem kevésbé fura, mondhatni ugyanolyan őrült
apostol. Tica-nak hívják, 21 éves, de nem mutat többet 15-nél, szőke,
mosolygós, eleven gyermek inkább, mint egy konok lázadó. Pedig a látszat csal.
A „gyerek” Koppenhágában tanult, majd biciklin jött vissza az országba,
gondolta, ha már ekkora utat megtett, jó lenne, ha valami nemes cél mellé
állna. Hát beállt a verespataki bányaberuházást ellenzők táborába. Aztán fogta
magát, és Suceava-ról Verespatakra költözött, cserkészcsapatot alapított,
szalad, mosolyog és hecserli lekvárt főz, mert ha nagyon akarsz valamit, képes
vagy megvalósítani azt. Közben pedig arról beszél, hogy majd, amikor itt
elvégezte a dolgát, és kihajt az elvetett mag, fogja magát és körülszaladja a
világot.
Végül
pedig újabb, ezúttal záróének, mely visszahoz a mi világunkba. Szépen tesz le a
földre, de közben érezzük, hogy arcunk fényesebb, mint amikor idejöttünk, hogy
megtörtént a csoda: Isten válaszolt a kérdésünkre, megmutatta az igazságot,
beemelt ennek az igazságnak a bűvkörébe, és hagyta, hogy megbizonyosodjunk
felőle. Fejünk felett lángnyelvek, arcunkon mosoly, ünnep van, pedig látszólag
nem történt semmi...
A mi Verespatakunk sorsa már 1949 májusában eldőlt,amikor magyar lakosságát a csecsemőtől az aggastyánig lemészárolták.Azóta sem tudott a magyarság talpra állni e gyönyörű helyen.a vétkesek és utódaiknak még egy jelképes bocsánatkérésre sem futotta....
VálaszTörlésJó lenne erről is beszélni......
Ettől a kezdeményezést még jónak tartanám ha a célja az is lenne,hogy az elhagyatott unitárius templomainkat legalább 1-1 ünnepünk alkalmával benépesítsük.
1849
VálaszTörlés